مجموعه ی انیمیشن های تاریخی مرتبط با کتاب
  مجید خلیجی 
پاورپوینت تخت جمشید
  مجید خلیجی 
دندانقان
  مجید خلیجی 
دندانقان
دندانقان شهری بود در نواحی مرو. در لغتنامه دهخدا به نقل از منابع کهن آمده‌است که: دندانقان، شهرکیست [ به خراسان ] اندر حصاری، مقدار پانصد گام درازی اوست اندر میان بیابان و بیرون از وی منزلگاه کاروان است. (حدود العالم). شهرکیست در نواحی مرو شاهجان میان سرخس و مرو و فعلاً خراب است و جز یک رباط و یک مناره از آن باقی نمانده است.(از معجم البلدان). شهری به ناحیهٔ مرو شاهجان بوده است به فاصلهٔ ده فرسنگی جنوب غربی آن بر جادهٔ بین مرو و سرخس کوچک ولی مستحکم.

 

طوایف غز آن را در ۵۵۳ هَ. ق. تاراج کردند، یاقوت (قرن ۷ هَ. ق.). ویرانه‌های آن را دیده است. بیهقی می‌نویسد: «چون به دندانقان هزیمت افتاد و ما را این حال پیش آمد خبر یافتم که حال این محمدآباد چنان شد که جفت واری زمین به یک من گندم می‌فروختند و کس نمی‌خرید.»

 

نبرد دَندانَقان نبردی بود که در سال ۱۰۴۰ میلادی میان سلجوقیانو پادشاهی غزنویروی داد و به پیروزی سلجوقیان انجامید. در نتیجه این نبرد، چیرگی غزنویان بر خراسان پایان یافت.

نبرد دندانقان میان سلطان مسعودغزنوی با طغرل سلجوقی روی داد و مسعود شکست خورد (۸ رمضان ۴۳۱ هَ. ق.). در نتیجه آن حکومت سلجوقیان بر ایران آغاز شده و دست‌اندازی آنها به سایر ایالات ایران تسهیل شد. در پی این نبرد حکومت غزنوی توانایی توسعه طلبی را از دست داده و منحصر در غزنه و نواحی اطراف آن شد. بیهقی که خود این رویداد را به چشم دیده شرح آن‌را در تاریخ مسعودی آورده است.